niedziela, 9 września 2012

Kurs prania część 1

Przebaczcie mi jeden niefotograficzny wpis. Ale tkwi to we mnie tak głęboko, że nie mogę milczeć.
Zawsze podejrzewałem że wokół prania ukartowany jest jakiś spisek. Wielki, pleciony przez gospodynie domowe wespół z feministkami! SPISEK przeciwko nam - mężczyznom! Poniżej niepodważalne dowody.

Ostatnio tak się złożyło, że w domu pozostałem sam z Zosią. Wszystkie kobiety sobie na długo wyjechały. Nie powiem. Stan to bardzo miły, długie ciche wieczory, myśli błądzące po głowie, których nikt nagłymi, wymagalnymi poleceniami nie zdmuchuje....
Ale sielanka ma drugą stronę medalu. Zrobiło się zimno, a mi skończyły się czyste skarpetki. Zwykle uprałbym sobie parę w ręce, ale akurat dziś jeden z moich palców został kontuzjowany i nie ma ochoty na romans z szarym mydłem, dużą ilością wody, pocieraniem itd. ałaaa......
Postanowiłem więc dzielnie zrobić pranie. SAM! :)
I tu zaskoczenie!

Widzieliście kiedyś panel od pralki????????
Kurde!!! Mój aparat jest ma trzy razy mniej programów i guzików! A dla amatorów ma też program zielony, na którym ogólnie zdjęcia ponoć wychodzą!


A tu co mamy?


I kto wymyśłał te piktogramy?
po co tyle programów? i guziczków?  I diodek? i do czego one służą?
By obsłużyć prosty aparat i robić zdjęcia organizuje się specjalne kursy, szkoły, ludzie za to płacą. A to tylko kilka guziczków.
A słyszeliście kiedyś o kursie prania?
To jakaś cholernie zawiła wiedza, skrzętnie przekazywana z pokolenia na pokolenie, z matki na córkę i to w ścisłej tajemnicy przed męskim światem!

Ale pomyślałem sobie: "Nie dam się!"
Zebrałem wszystkie moje skarpetki, bo wiem, że zawsze są prane razem i dumny wrzuciłem do bębna :)
I pierwszy problem.
Proszek. Masakra. Tylko dwa proszki  i żaden nie pasuje!
1. nazwa + colour
2. ta sama nazwa + krystaliczna biel.

A CZARNY?! MOJE SKARPETKI SĄ CZARNE!

przecież czerń nie jest kolorem, nie mogę więc użyć żadnego z tych proszków. Bardziej bliska czerni wydaje się biel, która jest jej przeciwieństwem. Może trzeba użyć mniej proszku do białego? Dla pewności zadzwoniłem do dziecka. "Nie tato, do czarnych skarpetek proszek do kolorów". Pomyślałem:
- Logiczne! Napis na proszku po to, by nas, mężczyzn zmylić! To kolejna część spisku. - Zaufałem dziecku, sięgnąłem po proszek z napisem COLOUR.
Przez chwilę wahałem się, bo niby ile tego proszku. Na szczęście wewnątrz była miarka.
Wiem też z reklam, gdzie się to wsypuje.
Otwieram szufladkę od prali i.......
- Do jasnej cholerki! - do której przegródki mam to wsypać?
Proszek mam jeden, przegródki są trzy. Oczywiście nieopisane. Przecież wszystko jest jasne, tylko, że ja nie należę do spiskowców! Nagle zauważyłem napis na jednej z nich. Coś jak softner, chyba po angielsku.  To coś chyba o miękkości. Oczywiście! :)
- Chcę, by moje skarpetki znów były miękkie!
No to szu. Chyba coś nie poszło zgodnie z planem, bo proszku było za dużo. Znów telefon do córki:
- Wyciągnij tą szufladę, wysyp z tej przegródki proszek, wsyp do środkowej. Ta jest od płynu do płukania.
- O! - pomyślałem - sprytna spiskowa pułapka! Na szczęście w porę się zorientowałem. :) Dowiedziałem się też, że należy użyć płynu do płukania i wiem gdzie go wlać! :)
Trzecia tajemnicza komora pozostaje do dziś dla mnie wielką niewiadomą.
Radość jednak nie trwała zbyt długo.... :(
Zaraz gdy odłożyłem słuchawkę spostrzegłem pięć butelek obok pralki.
Tylko która z nich to płyn do płukania? Skoro płynów jest pięć a przegródki dwie, to zapowiada się problem. Postanowiłem przeczytać etykiety na butelkach. Może to coś wyjaśni?
Marzenia.......  byłoby zbyt pięknie.....
Na żadnej etykietce nie pisało, co to jest. Były, owszem, wielkie napisy typu Lenor, Persil, Silan, Vanish i Domestos. Na odwrocie adresy biur handlowych w szesnastu krajach i dziewięciu językach, ale żadnej informacji co to za płyn. Skąd zwykły facet ma wiedzieć? Wykluczyłem Domestos, bo po dokładnej analizie uznałem, że to nie płyn zmiękczający, a dezynfekujący. Może on do pierwszej przegródki? Być może skarpetki trzeba dezynfekować?
A pozostałe płyny? Czy dopisek pod nazwą Elegante Parfumelle lub Sensitive Natural, Albo Black Expert coś mi mają mówić?
Naturalny wydał mi się Black Expert zwłaszcza, że miał dopisek Black Fix Effect. Ogólnie oznacza, że czarny ekspert utrwala jakiś czarny efekt. Dobrze brzmi - pomyślałem. Coś jednak sprawiło, że postanowiłem zasięgnąć konsultacji.
- No co Ty! Persil Black, to przecież proszek do prania! Weź Lenor albo Silan. Który wolisz.
Proste? Proste! Trzeba tylko wiedzieć, że na płynach nie piszę się to płyn do płukania, a podaje się jego markę. Przecież na aparacie też nie pisze "Aparat do robienia zdjęć", tylko po prostu Canon czy Nikon. 
Dumny z odkrycia dokonałem siłą rozpędu drugiego. Zakrętka jest jednocześnie miarką. Rewelacja! Udoskonalili pomysł pana Zdzisia z Łazarza. Jak zaczyna z kolegami połówkę, to najpierw piją z nakrętki. Tylko przy wódce nakrętka jest mała i i operację trzeba za długo powtarzać, by płynu użyć wystarczająco.Kończą więc najdalej na trzeciej kolejce, dalej piją już z centrali.

Nalałem płynu ile trzeba (na wszelki wypadek uważając, by nie przekroczyć kreseczki MAX)
i.........
no właśnie.....
co dalej?
Pralkę trzeba ustawić i włączyć?
Ale jaki program?
Pamiętam dobrze, że na wszystkich ciuchach są etykietki, jak je prać. Wszystko buch - z pralki na podłogę. Wszystkie skarpetki na lewo i co???
Znów spisek! ANI JEDNEJ ETYKIETKI!!! - ktoś poobcinał? To skąd mam wiedzieć jak ustawić pralkę?
...........
- Bawełna 30 stopni - odpowiedziała zaspana córka....
- Dzięki kochana! :) - odpowiedziałem uradowany.
Postanowiłem już nie dręczyć więcej córki telefonami. W końcu co sobie o mnie pomyśli? 
Po chwili stoję przed pralką..... :(
Do grzmiącego pioruna! Która to bawełna i które 30%?????
Jak nazwa wskazuje, jest to wełna z barana albo bawoła, ale na żadnym obrazku nie ma zwierzęcia. Ani rogów, ani nic, co naprowadziłoby mnie na trop.
Poszukam w internecie. Bawełna to jednak roślina.... Wełna nie, wełna jest ze zwierząt. Jedwab robią owady, lycra i poliestry z ropy. Internet to potęga, jednak nic praktycznego o praniu...
Po pół godzinie utwierdziłem się tylko w przekonaniu, że to spisek. Żadnych podpowiedzi! Znikąd pomocy. ech................ córka nie odbiera telefonu.......
Na programatorze jest kwiatek, ale czy należy tak właśnie ustawić program?  W końcu piorę wszystkie moje skarpetki. A to wielki skarb!
Na szczęście było jeszcze przed 21. Wrodzona zaradność skierowała moje myśli w kierunku sklepu, w którym kiedyś kupiliśmy pralkę. Duży sklep, kompetentny sprzedawca, na pewno wtajemniczony w spisek. Dzwonię.
- Poproszę ze stoiskiem z pralkami - czekam......
- Tak słucham? - słyszę męski głos.
- Witam, jakiś czas temu kupiłem u Was pralkę marki XXX. - Tłumaczę w kilku zdaniach całą sytuację. - Gdzie jest program BAWEŁNA 30%?
Cisza......
W końcu słyszę:
- Hmmmmm..... bawełna? nie jest napisane? no faktycznie, na innych też nie jest. Chwileczkę, poproszę kogoś z kierownictwa - Na szczęście kierownictwo musiało być niedaleko.
- Witam.... - tłumaczę drugi raz...
Znów cisza, tym razem prawie słyszę przez słuchawkę zmieszanie. I wreszcie:
- Proszę przeczytać instrukcję. Producenci różnie oznaczają....
- Ale ja nie mam instrukcji, żona gdzieś wsadziła....
- To przykre, może pan ją zapyta?
- Jasne. Będę na drugi koniec świata dzwonić, by zapytać się gdzie jest program Bawełna 30% do prania skarpetek? Proszę, niech pan się jakiejś kobiety zapyta, one to wiedzą na pewno.
Kierownik był twardy. Przetrzymał mnie kilka minut, po czym oświadczył, że znalazł instrukcję.
Byłem uratowany! :) Powiedział dokładnie który to program, a ja poprzyciskałem jeszcze kilka klawiszy dla sprawdzenia i udało się włączyć pralkę. Ba! Odkryłem, że ma ona samowyzwalacz z różnym opóźnieniem. Ja w aparacie też mam, ale tylko 10 sekund...... :(
Skarpetki się cichutko prały, a ja postanowiłem złapać byka za rogi i brnąć dalej....

Teraz przyszła kolej na ostatnią parę, skarpetek. Specjalnych - terenowych. Z wełny merynosa. Termoaktywnych i cudownie ciepłych. Oddychających i wchłaniających wszystko. Podobno nawet po kilku dniach wędrówki można w zamkniętym schronisku bez obaw zdjąć buty przy ludziach.
Pamiętam doskonale, że pani, która mi je sprzedawała ostrzegała, że nie wolno prać ich razem z innymi. Wyłącznie pranie ręczne.
A ja w międzyczasie znalazłem instrukcję do pralki w internecie i w niej program "pranie ręczne".
Pobiegłem do pralki, wrzuciłem skarpetki do bębna i.....
...stwierdziłem, że jakiś debil projektował tę pralkę.
Nie da się prać w tak wymuszonej pozycji! W dodatku obie ręce na raz prawie nie wchodzą przez dziurę, a plecy to mi po dwóch minutach pękną. No i pralka przy otwartych drzwiach się nie włącza, więc nie ma w niej wody....
Stare sposoby są jednak najlepsze :) Miska i mydło.


33 komentarze:

  1. Swiat bylby lepszy gdyby wszyscy to przeczytali! Wielki calus za intensywne rozsmieszanie mnie - teraz przetlumacze mojemu, zeby wiedzial co go czeka, gdy wyjade...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak, tak.... przetłumacz. Ale pamiętaj, pracuję nad drugą częścią, bardziej merytoryczną :)

      Usuń
  2. Dobre i prawdziwe. Ja prawie rozkodowałem swoją pralkę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No właśnie. A wydawać by się mogło, że to proste urządzenie.... :D

      Usuń
  3. Rozbawiles mnie tym niefotograficznym wpisem, dzieki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To ja dziękuję, że dotrwałaś do końca :)

      Usuń
    2. "Sprzedalam" Twoja opowiesc najlepiej jak moglam sasiadom Amerykanom, bardzo sie im podobala. Bede czekac na czesc 2, pozdrawiam serdecznie.

      Usuń
    3. Znaczy, że spisek jest ogólnoświatowy... :DDD

      Usuń
  4. Rozbawiłeś mnie ogromnie! Zwykłam mawiać (choć to mało eleganckie) do moczu i do łez!! Twój tekst absolutnie nadaje się do poważniejszej publikacji:) !!! Niejeden kabaret uradowałby się mając możliwość zaprezentowania go !
    A btw - masz dobrze, że Twoja połowa wybawia Cię od takich czynności jak pranie. Mój chłop nie ma tak dobrze. Samodzielnie obsługuje wszystkie babskie spiskowe urządzenia.
    pozdrawiam serdecznie i jeszcze raz gratuluję tekstu!
    Iwona

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki dzięki dzięki! :)
    Widzę, że sobie wychowałaś męża. Teraz musisz o niego dbać, to taki wychowany facet, to skarb. :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tia:) tylko zakopać w ogródku ten "skarb" i pilnować, żeby nikt nie ukradł:)
      Myślę, że na drodze wspólnego życia nawzajem wychowywaliśmy się. Ja też to i owo z męskich czynności umiem, żebyś Sobie nie myślał :)))

      Usuń
    2. Doskonale wiem, że ukrywacie wiele umiejętności, tylko po to, byśmy my mężczyźni z braku pracy nie porośli mchem :D

      Usuń
  6. Jerzu ..... to jest niesamowite, upłakałam się ze śmiechu :)))) Pozdrowionka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hmmmmm. Moje nieszczęście przysporzyło Tobie śmiechu..... no to niech wyjdzie na zdrowie :)))

      Usuń
  7. ta historia jest prawdziwa?? :D :D :D nie wierze , nic a nic, ni chu chu, mozesz zapewniac,i tak nie wierze :D :D :D no weeez
    :D :D
    :)))))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A niby dlaczego miałbym zmyślać. Z resztą poproś chłopa, by zrobił pranie, to sama się przekonasz :)

      Usuń
    2. no wlasnie moj chlop zna sie na naszej pralce lepiej niz ja :D ja sie gubie w tych programach a ze on programista to wciaz mnie poucza bo co raz naciskam nie to co trzeba :)

      Usuń
    3. *programista komputerowy , nie pralkowy :)

      Usuń
    4. to dobrze, że nie pralkowy! Bo by dostał ode mnie jakąż złotą malinę za interfejs softu do prania :)

      Usuń
  8. Kurczę same kobitki to przeczytały.
    No cóż dla mnie większym wyznaniem jest aparat fotograficzny, choć na jednym i drugim (myślę o pralce) są piktogramy.
    U mnie na szczęście w łazience jest instrukcja. Tak dla przypomnienia.
    Jednak stwierdzam, że drzemie we mnie feministka, albo jak to mój chłop stwierdza on jest feministą (potrafi sam korzystać z pralki, choć "praczką" głowie jestem ja).
    Często jednak złośliwie dodaje: "czytaj ze zrozumieniem". Z tego określenia jako belferka zawsze się obśmiewam, bo jak można inaczej.
    Pozdrówki. Ćwiczenie czyni mistrza.

    OdpowiedzUsuń
  9. Oj, tak. Czytanie ze zrozumieniem jest ważne tak samo, jak słuchanie :) Ciekawe dlaczego nikt nie wymyślił powiedzenia "Słuchaj ze zrozumieniem".
    A pralkę będę studiował, w końcu nie taki diabeł straszny...... :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Jerzy, nie, no nie studiuj proszę pralki:) - bo jeszcze Cię ta nauka wciągnie, zamarzysz o doktoracie, habilitacji etc i odłozysz aparat na zaś:)
    A ja (My) tu na zdjęcia czekam !
    Oczywiście nie odbieram CI lauru doskonałego pisania ! Ale skoro o pralce tak umiesz, to co dopiero o reszcie świata !!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pisanie nie zawsze mam czas, nie mówiąc już o ochocie. Zdecydowanie jednak wolę pisać niż prać. :)))

      Usuń
  11. Sugeruję do "prania ręcznego" zakup pralki ładowanej od góry. Sprawdziłem... (polecy nie bolą). Wiaderko wody (letniej 30 stopni) i jest o.k.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No nareszcie jakiś męski wpis! :) I w dodatku w końcu jakaś porada. Przy zakupie kolejnej pralki będę pamiętał, dzięki! :D

      Usuń
  12. bu-haha... :-)
    fajnie przeczytać coś takiego na dobry początek dnia... :-)
    choć w sumie... święta racja z tymi tajemniczymi piktogramami... ;-)
    i w sumie też wolę obsługiwać aparat niż tę straszną maszynę ;-)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też wolę aparat... ;)
      ale czasem trzeba robić rzeczy, których się nie kocha :(
      W sumie pralka nie gryzie :)

      Usuń
  13. Bardzo fajny blog. Zdjęcia są interesujące i klimatyczne. Powodzenia ;)
    abrzuchacz.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam serdecznie!

    Zaglądam tu od czasu do czasu - świetny wpis na początek dnia! :) Podziwiam wytrwałość w opanowywaniu pralki :) Teraz takie cuda produkują, że i kobietom zdarza się zastanawiać, który guzik do czego służy (przynajmniej mnie) :)

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ponownie dziękuję za miłe słowa :)

      Usuń
  15. hahahahaa genialne.. dzisiaj też po raz pierwszy robiłam pranie.. :P i szacunek.. :P bo sama nie wiem czy dobrze ustawiłam i zrobiłam.. :P
    ale to co pzeczytałam poprawiło mi humor.. :) czekam na kolejna czesc.. :) moze czegos nowego sie naucze i dowiem.. :)
    powodzenia z odkryciem spisku :)

    OdpowiedzUsuń